Den best opplevelsen jeg har hatt

Godt overblikk
Publisert: 08. juli 2010 av Frode Sveinungsen

Det er en vanvittig fryd å få slike tilbakemeldinger etter å ha vist frem hobbyen sin til andre, spesielt til nære venner og kjente. Til tross for litt skepsis, vi har jo ingen motor, er det hovedsaklig store glis i ansiktet etter en prøvetur i seilflyet. De er i ekstase, de skjelver av glede, og skravla går i ett!

Den siste uken har Nome flyklubb hatt sommerleir på flyplassen i Lunde, og rett som det er dukker det opp nysgjerrige folk. Noen har lenge hatt lyst til å prøve, men aldri fått rotet seg til det. Andre kommer mer eller mindre uvitende og blir tatt litt på senga.
- Jeg trodde seilfly var sånne fly som kjørte på vannet jeg. Det er en uttalelse som går igjen blant dem som har til gode å være med.

Medlemmer i flyklubben har for lengst begynt jakten på de himmelske hemmeligheter, og har tatt med seg telt og sovepose for å bo på flyplassen. Der flyr de nærmest hver dag i hele to uker, for å utnytte de sterke oppvindene, for å fly som fuglen med sine utstrakte vinger.
En flytur varer i alt fra 15 minutter til 9 timer, og mens noen prøver å lære seg å fly, flyr de mer erfarne pilotene av sted innover fjellheimen.

En av dem har akkurat passert 75 år. Han er en gammel ringrev som virkelig har lært å tyde været, og som vanligvis flyr i 7-9 timer på hver flytur - uten motor! Slikt må man bare ta av seg hatten for, og kloke ord fra disse erfarne pilotene tar man til seg umiddelbart. Det er gledelig å se at man kan holde på med hobbyen sin langt inn i pensjonistalderen, så lenge helsa er bra nok.
Seilflyging er en luftsport som er tilknyttet Norges Idrettsforbund. Som med de aller fleste sportsgrener, har man mulighet til å delta i konkurranser her også, enten innen distanseflyging, eller innen akrobatikk.

Seilflygerne i Lunde er imidlertid mer opptatt av å konkurrere mot seg selv, utvide sine personlige rekorder og ikke minst bare fly for å nyte det. Mulighetene er mange, og kanskje en dag får vi en norgesmester i seilflyging fra Telemark. For en helt fersk elev, kan det være en utfordring bare å bekjempe høydeskrekken sin. Noen er også bekymret for om disse tynne seilflyene tåler turbulens og risting. Da er det virkelig en seier når man kort tid senere tør å svinge seg rundt på himmelen som om det var det mest naturlige i verden. Til tross for sine smale vinger, tåler seilfly utrolig mye! Nome flyklubbs opplæringsfly, tåler +7G og -5G! Ja, her har man mulighet til å se verden opp-ned i en loop eller ryggflyging, og noe nærmere jagerpilotfølelse skal du lete lenge etter, med mindre du faktisk flyr et jagerfly.

Selv om man har mulighet til dette med et seilfly, er det selvsagt ikke det de primært er laget for.
De er slanke og glatte og smidige, for å ha minst mulig luftmotstand til enhver tid. På denne måten vil seilflyet skli fremover som i en ganske slak nedoverbakke, og man kan sette opp flyfarten uten at det går så veldig mye fortere ned. Jo lenger man kommer av sted, og jo raskere det går, desto bedre er seilflyet.

Blankpolerte vingerforkanter, som fra før av er utformet aerodynamisk helt i toppskiktet, er med på å holde gode ytelser på flyet. Da kan man skli fortere og lengre, og det er jo gøy!
Under sommerleiren, som varer enda en uke til, er det mye fokus på det sosiale rundt grillen etter endt flyging. Mang en luftig historie er fortalt der for n'te, og de er fortsatt like spennende å høre på, og stadig vekk opplever man noe nytt som bare må fortelles.

Denne hobbyen er for folk flest, men den har selvsagt noen begrensninger. Er du fylt 15 år, har du en personvekt under 115kg, og består du en enkel legesjekk hos din fastlege, så har du også mulighet til å begynne med dette. Er du interessert i å drive med en sport hvor du ikke blir sliten, ja da er seilflyging kanskje noe for deg. Etter en prøvetur vil sannsynligvis du også hyle ut slik mange andre har gjort før deg: - Dette er den beste opplevelsen jeg har hatt!

Les også artikkelen i Varden her: http://min.varden.no/artikkel.php?aid=9368