Infomøte seilfly i Skien tirsdag 11. september

Publisert: 10. sep. 2012 av Anders Bergane

Tirsdag 11. september kl 19:00 holder Nome flyklubb informasjonsmøte sammen med Grenland flyklubb om veien til flysertifikat i enten seil-, motor-, eller mikrofly. OBS! Det hele skjer i Grenland flyklubbs lokaler på Geiteryggen flyplass i Skien.

Du får vite alt det du trenger om seilflygerutdannelsen i Nome flyklubb og hvilke muligheter seilflygingen gir deg i ettertid.

Under informasjonsmøtet informerer Nome flyklubb om seilflyging generelt og forteller deg hvordan du tar seilflylappen hos oss. Grenland flyklubb tar seg av motor- og mikrofly.

Informasjonsmøte om seilfly omfatter blant annet gjennomgang av:
  • Info om Nome Flyklubb
  • Hva er et seilfly?
  • Hvordan fungerer et seilfly?
  • Utdanning og priser
  • Sikkerhet
For spørsmål, kontakt oss på post@nomeflyklubb.no
Ta kontakt med oss for å vite mer om seilflyging og utdannelsen til seilflygersertifikatet. Vi kan nåes både via vår kontaktskjema i bunn og på e-post.

Veibeskrivelse:

Mer om seilflyging!
Seilflyging er en av de minst kjente idrettsgrener vi har, men samtidig gir denne aktiviteten – hobbyen, utøveren de mest fantastiske opplevelser. På sitt beste drives seilflyging langt inn over skoger og fjell, helt ute av syne for publikum. Nome Flyklubb forteller deg hva seilflyging egentlig er og hvordan det kan bli din hobby!

Opplev å fly over store distanser inn over fjellheimen i Sør-Norge, fly akrobatikk i 1000 meters høyde eller nyt naturen i nærområdet. Det hele helt uten motorkraft!

Nome Flyklubb tilbyr nå full utdannelse til seilflysertifikatet. Total pris for utdannelsen ligger på ca. 30 000 kroner. For å få en smakebit på det hele tilbyr vi også introturer med en erfaren instruktør til kun kr 400,- per stykk.

Man kan begynne på seilflygerutdannelsen allerede ved fylte 15 år. Flygere med seilflybakgrunn er svært ettertraktet i en eventuelt videre flykarriere. Kravene til det helsemessige er omtrent det samme som for et bilsertifikat.

Nome Flyklubb har plass til nye elever nå, se våre hjemmesider for mer informasjon! Grunnkurs fåes nå for kun 10 000kr, med mulighet for 3mnd avbetaling.

Nome Flyklubb er en aktiv seilflyklubb og det flys hver helg hele sommerhalvåret (mai - oktober) i tillegg til to ukers sommerleir i juli. Klubben har base på Lunde flyplass ca. 2 km fra Lunde sentrum og ca. 8 km fra Ulefoss. Nome Flyklubb er svært opptatt av å skape et godt miljø i klubben, også utenom flygingen. Samlinger rundt grillen er derfor et svært vanlig syn på Lunde flyplass hver eneste helg sommeren igjennom!

Litt info om hva vi tilbyr av introturer:
Nome Flyklubb tilbyr en rekke forskjellige prøveturer og kurs for deg som vil prøve seilflyging eller begynne med selve utdannelsen til seilflygerlappen. Det er selvsagt en fordel å prøve seilflyging før du setter igang med selve utdannelsen. Vi tilbyr derfor prøveturer som er beregnet for deg som ikke helt har bestemt deg for om seilflying er noe for deg. Grunnkurspakken er beregnet for deg som vil starte på utdannelsen til seilflygerlappen.

Flytur
Inkluderer:
- En seilflytur med instruktør til 500 meters slepehøyde.
- Passasjeren får prøve å kjenne hvordan det er å fly seilfly.
- Passasjeren får oppleve de forskjellige aspekter ved seilflygingen.
- Generell briefing om flyets utstyr, instrumenter, og flyturen.
- Varighet: 10-30min
Flytur betales direkte til instruktøren før flyturen eventuelt til konto nr. 2665.07.00685 etter avtale med klubben.
Pris kr. 700,-

Akrotur
Inkluderer:
- En seilflytur med instruktør til 1000 meters slepehøyde.
- Passasjeren får prøve hvordan det er å fly seilfly.
- Generell briefing om flyets utstyr, instrumenter, og flyturen.
- Gjennomgang av sikkerhetsrutiner.
- Demonstrasjon av akrobatikk øvelser
- Varighet: 20-60min
Akrotur betales direkte til instruktøren før flyturen eventuelt til konto nr. 2665.07.00685 etter avtale med klubben.
Pris kr. 2.500.-

Introkurs
Vurderer du å ta lappen? Da finnes det et eget introkurs for deg som vil prøve enda mer.
Inkluderer:
Vi tilbyr 3 flyturer til 500 meter, som gjennomføres lik starten på seilflygeropplæringen.
Denne pakken er ment for deg som vil prøve et par ganger for å finne ut om dette er noe du virkelig vil. Du vil få et godt inntrykk av hvordan det er å skole på seilfly, og vil delvis styre flyet store deler av turene, både i slep, under flyging, og under landing.
Varighet: 3 x 10-15min.
Introkurs betales direkte til instruktøren før flyturen eventuelt til konto nr. 2665.07.00685 etter avtale med klubben.
Pris kr. 2.100.-