Info om klubben

Klubbens logo.
Publisert: 01. okt. 2020 av Nome Flyklubb

Nome Flyklubb ble stiftet i 1970 og har pr. i dag ca. 50 medlemmer. Klubben er tilsluttet Norges Idrettsforbund gjennom særforbundet Norges Luftsportforbund, og er således et idrettslag. Vi holder til på Lunde Flyplass i Lunde, Nome kommune i Telemark.

Klubben
Klubben eier og drifter klubbhus, hangar, flystripe med flyparkering, bilvei og diverse andre fasiliteter som er nødvendig for å kunne drifte en flyplass/flykubb. Klubben er konsesjonshaver for Lunde Flyplass og har langtidsleiekontrakter med grunneiere på området. Vi har egen godkjent seilflyskole der du kan ta utdannelsen til seilflygersertifikatet i sin helhet i regi av klubben. Hele utdannelsen foregår i Lunde. Klubben har utdannet seilflygere siden 1970. Dessverre har vi ingen skole for de som ønsker å ta motorfly- eller sportsflysertifikat, men har mulighet til å gi utsjekker ifbm motorflyging.

Klubben eier to seilfly, hvorav en toseter (DG500) og en enseter (LS4). Seilflyparken er satt sammen slik at våre medlemmer kan ta utdannelsen til seilflygersertifikatet, ta med familie og venner på tur, fly akrobatikk, fly lange spennende turer (strekkturer), eller delta i konkurranseflyging. Våre instruktører har kompetanse for grunnskoling, akrobatikk, strekkflyging (flyging over distanse) og sertifikat-oppflyging. Og ikke minst, vi flyr i et av Norges flotteste flyterreng, hvor absolutt alle kategorier av seilflyging kan praktiseres.

Klubben eier i tillegg ett motorfly. Motorflyet benyttes til sleping av seilflyene i sommerhalvåret, samt privatflyging sommer som vinter. Selv om Nome Flyklubb er en kombinert motor- og seilflyklubb, må det likevel sies at vi primært har vårt hovedfokus på seilflyging.

Lunde Flyplass og omgivelsene rundt
Selve flystripa i Lunde er en gresslagt rullebane på rundt 700 meter. Med sikkerhetsområdet i begge ender (ekstra rullebanelengde) er den totale lengden på gressbanen ca. 950 meter. Banen brøytes ikke vinterstid, noe som betyr at seilflyaktiviteten kun foregår når snø og vårløsning ikke er tilstede. Om vinteren settes det ski på motorflyet og det flys på snøen. Like ved vår egen flystripe har Nome Modellflyklubb (egen klubb) anlagt en egen liten modellflystripe.

Områdene rundt Lunde er godt egnet for seilflyging. Mye av området i umiddelbar nærhet er preget av flatt til småkupert terreng med jordbruk. Lengre ut kan vi praktisere fjellflyvning, for eksempel over Lifjell og helt opp til Gaustatoppen. De mest erfarne seilflygerne beveger seg også inn over Hardangervidda og helt ned mot Setesdalen. Kystområdene sørover egner seg dårlig for seilflyging grunnet sjøbrisen som ødelegger for oppdriften utover dagen.

Aktiviteter
Vårt aktivitetsnivå ligger på ca. 300-400 seilflystarter pr. år, samt privatflyging med motorflyet. Motorflyet flyr gjerne rundt 100 timer i året, der ca. 2/3 er ifbm slep.

Normalt starter vi seilflysesongen i mai måned. Gressbanen i Lunde er sjelden tørr nok til å kunne brukes før 1. mai. Sesongen for seilfly avsluttes rundt slutten av oktober, eller når baneforholdene stopper oss. I seilflysesongen flys det, så langt det er mulig, hver helg i tillegg til enkelte langhelger og enkelte av ukedagene på kveldstid, normalt onsdag.

I juli måned arrangeres det hvert år sommerleir for seilfly i Lunde. Leiren varer normalt i to uker, og vi flyr hver dag såfremt været tillater det. Flere av våre medlemmer har startet sin seilflykarriere på sommerleir og vært gjennom hele grunnskoleprogrammet i løpet av disse ukene. Det er altså mulig å starte med seilflyging i begynnelsen av sommerleiren og fly alene (solo) for første gang to uker senere.

Faglig kompetanse
Vi legger stor vekt på faglig kompetanse og flysikkerhet, i kombinasjon med et hyggelig og avslappet miljø. Dette gjenspeiles gjennom at medlemmer som har flyttet fra distriktet kommer tilbake år etter år, ikke bare for å fly, men også for å være en del av vårt gode miljø. Medlemmene kommer i hovedsak fra Nome- og Grenlandsområdet, men vi har også medlemmer fra store deler av landet. I tillegg har vi ofte besøk fra andre klubber fra fjern og nær. Gjennom vår virksomhet har vi rekruttert mange piloter som idag sitter bak spakene hos både SAS, Widerøe, diverse charter-selskap, såvel som på F16, Orion og på forsvarets helikoptre. Ikke minst har vi også rekruttert seilflygere som i dag er dyktige konkurransepiloter innenfor de forskjellige seilfly-konkurransegrenene.

Velkommen til oss
Alle er hjertelig velkommen til å besøke oss! Kommer du innom flystripa en dag, ta kontakt med en av oss som er på plassen. Vi forteller deg mer enn gjerne det du ønsker å vite om fly og flyging. Ønsker du å bli medlem i klubben eller begynne å fly? Ta kontakt med oss!

Vi sees i Lunde!

Kontaktinfo:

Alle henvendelser:
post@nomeflyklubb.no

Postadresse:
3832 Lunde i Telemark

Besøksadresse:
Lunde flyplass
Nomevegen 426
3825 Lunde i Telemark
Kart til Lunde Flyplass »

Telefon klubbhus: