Motorglideren LN-GBD - utleie til medlemmer

Publisert: 20. juli 2010 av Anders Bergane

Motorglideren som fire av våre klubbmedlemmer har kjøpt er nå tilgjengelig for klubbens medlemmer med gyldig flygebevis. Motorglideren vil også kunne bli brukt til skoling når behovet er der. Her har klubben satt opp noen premisser for hvordan det skal foregå.

I utgangspunktet er dette et tilbud til sertifikatinnehavere som vil ha utsjekk, men flyet vil også kunne bli brukt til skoling hvis behovet er der. Opplegget rundt skoling blir i all hovedsak som følger:
  • Skoling skal hovedsakelig skje med flyslep i Nome Flyklubb.
  • SF 25 C 2000 benyttes til utsjekk av seilflygere med flygebevis.
  • SF-en kan benyttes tidlig i utdanningen for å få mengdetrening på de første øvelsene og lære seg hvordan et fly styres.
  • SF-en kan benyttes i forbindelse med utelandingstrening. Avbryt i tide og gi gass for sikker oppstigning.
  • SF-en kan benyttes til skoling når Maule har snag for å holde aktiviteten oppe.

Vi minner igjen om at motorglideren er privateid og kun er leid inn til Nome Flyklubb. Forsikring og vedlikehold er det de private eierne som skal stå for. Flyet er likevel innlemmet i skoletillatelsen til Nome Flyklubb og er også forsikret for klubb og skoledrift. Motorglideren vil ikke inngå i årskortet for seilfly, så det vil bli egne leiepriser for bruk av dette flyet.

Priser:
  • Før første flyging, 350kr i selvassuranse (NFK's selvassuranse dekker ikke bruk av GBD)
  • Deretter 550kr pr tacotime.
  • Alt betales inn på LN-GBD's egen konto: 2650.04.52225

Seilflygere som ønsker utsjekk på flyet bes ta kontakt med Jan Tore Hegna eller Terje Aasane. Nome Flyklubb vil prøve å få til teoriundervisning i fagene Navigasjon og Motorlære som er krav for å ta motorgliderutsjekk. Vi kommer tilbake med mer info om dette senere.
Les forøvrig nyttig dokumentasjon i bunnen av artikkelen.

Booking av flyet vil foregå via Jan Tore Hegna på telefon: 902 76 620