Norges Cup 4 i Lunde - I tekst og bilder

Egil Roland gjorde en flott debut i strekk-konkurranse sammenheng!
Publisert: 18. juli 2011 av Anders Bergane

Tross mye regn og lavt skydekke ble det gjennomført to flotte konkurransedager i Lunde i helgen. Etter planen skulle konkurransen vare i fire dager fra torsdag til søndag. Regn på fredag og søndag sørget for at det kun ble flyging torsdag og lørdag. Michael Koch fra NTHF stakk av med seiren i konkurransen.

Alle deltagerne kom allerede onsdag kveld og noen fikk seg en treningstur i terrenget. Ole Marskar testet området med sin LAK19T. Egil Roland fra klubben vår hadde allerede vært der siden lørdag. Likevel ble det lite flyging for Egil disse dagene da det elendige været satte en effektiv stopper for dette.

Banen var også svært bløt i Lunde. Flere mente at banen aldri før har vært like dårlig som den var og er nå. Derfor var det litt skepsis til om vi fikk gjennomført det hele. Heldigvis sørget finvær både onsdag og torsdag for at banen var OK på konkurransens første dag.

Torsdagens konkurranse så ut som følger:
Speed AAT Club, Task time: 02h 00min
Lunde flpl - Gransherad krk - Kvitseid krk - Svene - Lunde flpl
Task length: 112,6km/340,4km (224,3km)

Her var Michael Koch ganske overlegen og fløy 157 km på 2t:26m. Vår egen Egil Roland havnet på tredje plass etter å ha fløyet lengst av alle med sine 167 km. Dessverre mistet Egil 25 poeng og dermed andre plassen pga feil start. Lars Ellingsen tok andre plass på første dag i sin andre konkurranse i karrieren. Ole Marskar og Martin Bjørnebekk måtte utelande. Ole satte igang sin propell mens Martin landet på Notodden.

Kvelden i Lunde ble brukt på grilling i klubbhuset og en noen små øl på den lokale pub'en. Som kjent ble fredagen avlyst pga regn så alle ladet batteriene for lørdagen.

Lørdagens konkurranse så ut som følger:
Speed AAT Club, Task time: 02h 15min
Lunde flpl - Seljord - Sauherad krk - Veggli krk - Suland krk - Lunde flpl
Task length: 149,8km/313,0km (228,8km)

Mange var usikre på termikken lørdag og om det i det hele tatt var mulig å fly langt denne dagen. Det ble en hard dag for mange og Michael Koch måtte blant annet utelande på Notodden. Ole Marskar og Martin Bjørnebekk var eneste deltagere som fullførte hele task'et. Egil Roland fra klubben vår, ga opp denne dagen etter å ha kommet i vanskelige forhold. Dagsvinner lørdag ble Ole Marskar. Totalvinner av Norges Cup 04 i Lunde ble Martin Koch med 854 poeng. Sølv gikk til Ole Marskar, mens Lars Ellingsen tok tredje plass. Vi gratulerer! Se komplett resultatliste:

Norges Cup 4
Lunde, 14.07.2011 - 17.07.2011
Klubb - Overall results after 2
#  CN   Pilot   Club   Glider   Total
 1.  H8   Michael Koch  NTHF   ASW 19 B   854
 2.  CT   Ole Marskar   EFKS   LAK19T   809
 3.   AO   Lars Ellingsen   TSFK   Duo Discus T   766
 4.  LM   Martin Bjørnebekk   Jeløy Seilflyklubb   Mosquito   630
 5.  S   Egil Roland   Nome Flyklubb   LS4   485

Sett under ett, selv med to avlyste dager, ble det en kjempe langhelg i Lunde. Deltagerne var storfornøyd og flere har allerede et stort ønske om å komme tilbake neste år! Nome Flyklubb kan allerede nå si at vi jobber for fullt mot en enda bedre Norges Cup i 2012.

Vi sees neste år!

Norges Cup Lunde 2011